__________________________________________________________________________

Betalning

  • Alla produkter betalas 100% före leverans.
  • Om du, i motsats till normal procedur, hämtar eller tar emot leverans av produkter som du ännu inte har betalat, har Midgårdkök äganderätt till varorna tills hela köpesumman är betald (äganderättsförbehåll).
  • Om betalning av en leverans inte sker i tid har vi rätt att innehålla ytterligare leveranser till dig, även om leveranserna inte har något samband med varandra.
  • Vid betalning efter sista betalningsdatum tillkommer dröjsmålsränta på det förfallna beloppet, inklusive moms, i enlighet med bestämmelserna i räntelagen, såvida ingen annan räntesats har överenskommits. Upplupen dröjsmålsränta ska betalas omgående

__________________________________________________________________________

Hämtning  eller Leverans till en adress

  • Vi levererar i förstahand samtliga produkter ni har beställt till den leverans adress som ni angav vid beställning. Om ni skulle vilja så går det att även hämta på vårt centrallager i Göteborg. Om du får förhinder och vill skjuta upp hämtningen eller leveransen ber vi dig meddela oss senast 10 arbetsdagar före det avtalade hämtnings-/leveransdatumet.
  • På grund av begränsad lagerkapacitet ska redan paketerade beställningar hämtas på överenskommet hämtningsdatum. Om produkterna hämtas senare än detta, men inom 14 dagar efter avhämtningsdatumet, tar vi ut en avgift på 10% av beställningens värde. Om produkterna hämtas mer än 2 veckor efter överenskommet hämtningsdatum, tar vi ut en avgift på 20% av beställningens värde.
  • Vid leverans förväntas det finnas körbart underlag hela vägen fram till leveransplatsen.
  • Om de överenskommelser som är en förutsättning för punktlig leverans inte respekteras, har vi rätt att köra tillbaka varorna till vårt lager där de sedan kan hämtas. Extraordinära kostnader som tillkommer i samband med detta kommer att faktureras kunden.

__________________________________________________________________________

Kontroll av varor vid mottagandet

  • Du ombeds kontrollera dina varor vid mottagandet så att eventuella fel, skador eller brister kan åtgärdas omgående. Om du mot förmodan upptäcker fel på någon produkt är det viktigt att du så snart som möjligt efter mottagandet uppmärksammar oss på detta.
  • När varorna levereras direkt till din adress av ett transportföretag kvitterar du att leveransen är felfri genom att skriva under fraktsedeln. Om du inte är säker på att varan är felfri eller oskadad bör du kontrollera varan innan du kvitterar den. Beskriv skadan på fraktsedeln, t.ex. ”bänkskivan är sprucken”, innan du kvitterar mottagandet och ta gärna en bild av skadan innan varan packas upp. Genom kvitteringen av mottagandet övergår risken för synliga skador på varan från transportföretaget till dig som köpare. Om fraktskadan inte är synlig vid mottagandet uppmanar vi dig att reklamera den inom 7 dagar från det datum du tog emot varan.
  • Färger på varuprover och utställningsmodeller utgör endast färgexempel i allmänhet. Därför har vi inget ansvar för eventuella avvikelser, såvida inte den exakt visade färgen är väsentlig och relevant för dig, och vi samtidigt har informerats om detta.
  • Massivt trä, faner, granit, stål, terrazzo och komposit är produkter som väsentligt kan skilja sig i färg och struktur i förhållande till visade varuprover och utställningsmodeller.
  • Helfärgade stommar, anpassningar, frisidor och socklar (förutom stålsocklar) i vårt standardsortiment är tillverkade av spånskiva belagd med melamin som i möjligaste mån är färgmässigt anpassad efter färgen hos respektive modell. Det kan därför förekomma mindre färgskillnader i förhållande till fanerade och massiva fronter i samma modell. Dessa skillnader berättigar inte till reklamationer, såvida inte färgskillnaden avviker markant från visade varuprover och utställningsmodeller.

__________________________________________________________________________

Hantering av personuppgifter

  • Vi samlar in eller erhåller personuppgifter: då vi förses med sådana uppgifter (t.ex. om du kontaktar oss); i samband med vårt förhållande till dig (t.ex. om du gör ett inköp); då du tillkännager personuppgifter för allmänheten (t.ex. om du gör ett offentligt inlägg på sociala medier om oss); då du besöker våra webbplatser; då du registrerar dig för att kunna använda någon av våra webbplatser, produkter eller tjänster; eller när du interagerar med tredje parts innehåll eller reklam på en webbplats eller en app. Vi kan också ta emot personuppgifter om dig från tredje part (t.ex. rättsväsendet).


  • Insamling av personuppgifter:Vi samlar in eller erhåller dina personuppgifter från följande källor:


  • Uppgifter som tillhandahålls oss: Vi erhåller personuppgifter då vi förses med sådana uppgifter (t.ex. om du kontaktar oss via e-brev eller per telefon eller på något annat sätt, eller om du förser oss med ditt visitkort eller skickar in jobbansökan).


  • Uppgifter genom relationer: Vi samlar in eller erhåller personuppgifter i samband med vår normala relation till dig (t.ex. när vi tillhandahåller dig eller din arbetsgivare en tjänst)
  • Uppgifter som du tillkännager till allmänheten: Vi samlar in eller erhåller personuppgifter som du uppenbart väljer att tillkännage, inklusive via sociala medier (t.ex. kan vi samla in uppgifter från dina profiler på sociala medier, om du gör ett offentligt inlägg om oss).
  • Webbdata: Vi samlar in eller erhåller personuppgifter när du besöker någon av våra webbplatser eller använder någon funktion eller resurs som finns på eller genom en webbplats.
  • Registreringsuppgifter: Vi samlar in eller erhåller personuppgifter när du använder, eller registrerar dig för att använda, någon av våra webbplatser, appar, produkter eller tjänster.
  • Uppgifter om innehåll och marknadsföring: Om du interagerar med någon tredje parts innehåll eller reklam på en webbplats eller i en app (inklusive tredje parts insticksprogram och cookies) tar vi emot personuppgifter från tredje part i fråga som tillhandahåller det innehållet eller den reklamen.
  • Tredjepartsuppgifter: Vi samlar in eller erhåller personuppgifter från tredje part som förser oss med dem (t.ex. kreditbyråer; polisväsendet osv.).



Sammanfattning – personuppgifter skapas

  • Vi skapar personuppgifter om dig (t.ex. lagrar vi information om dina interaktioner med oss).
  • Vi skapar även personuppgifter om dig under vissa omständigheter, t.ex. lagrar vi information om dina interaktioner med oss och detaljuppgifter om dina inköp   


Sammanfattning – personuppgiftskategorierna som vi behandlar

  • Vi behandlar: dina personliga detaljuppgifter (t.ex. ditt namn); demografiska uppgifter (t.ex. din ålder); dina kontaktuppgifter (t.ex. din adress); uppgifter om våra webbplatser och appar (t.ex. sortens enhet som du använder); uppgifter om din arbetsgivare (om relevant); uppgifter om dina interaktioner med vårt innehåll och vår reklam; och alla synpunkter och åsikter som du tillhandahåller oss.


Vi behandlar följande kategorier med uppgifter om dig:

  •  Personliga detaljuppgifter: ditt/dina namn; tilltalsnamn; fotografi. Demografiska uppgifter: kön; nationalitet; hälsningsfras; titel; språkpreferenser.• Kontaktuppgifter: postadress; leveransadress; telefonnummer; e-postadress; uppgifter för personliga assistenter, i förekommande fall; sms-uppgifter; uppgifter om sociala medier.
  •  Samtyckeshistorik: registrerar alla samtycken som du har gett, tillsammans med datum och klockslag, samtyckesmetoden och eventuellt relaterade uppgifter (t.ex. samtyckesämnet).
  • Inköpsuppgifter: registrerar inköp och inköpspriser; mottagarens namn, adress, kontakttelefonnummer och e-postadress; installationsanvisningar.
  • Betaluppgifter: faktureringshistorik; betalningshistorik; faktureringsadress; betalningsmetod; betalningsbelopp; betalningsdatum; checkhistorik.
  • Uppgifter beträffande våra webbplatser och appar: sortens enhet; operativsystem; webbläsare; webbläsarinställningar; IP-adress; språkinställningar; datum och klockslag för webbplatsanslutning; statistik över app-användning; app-inställningar; datum och klockslag för webbplatsanslutning; platsuppgifter; andra tekniska kommunikationsuppgifter (varav vissa kan utgöra personuppgifter); användarnamn; lösenord; säkerhetsuppgifter för inloggning; användningsdata; aggregerad statistisk information.
  •  Arbetsgivaruppgifter: om du interagerar med oss i din egenskap av anställd hos en tredje part, din arbetsgivares namn, adress, telefonnummer och e-postadress i den mån det är relevant.
  • Uppgifter om innehåll och reklam: historik som täcker dina interaktioner med vår webbreklam och vårt innehåll, vilken reklam och vilket innehåll som har visats på sidor eller app-skärmar som visats för dig samt all interaktion du har haft med sådant innehåll eller sådan reklam (t.ex. att hovra med musen, klicka med musen, alla former av interaktioner som du slutför helt eller delvis) och alla interaktioner med pekskärm.Åsikter och synpunkter: återkoppling som du ger.


Sammanfattning - Känsliga uppgifter

  • Vi försöker inte samla in eller på annat sätt behandla känsliga personuppgifter i vår ordinarie verksamhet. När vi av någon anledning måste behandla dina känsliga personuppgifter förlitar vi oss på någon av följande rättsliga grunder:
  •  Att efterleva tillämplig lag: Vi kan behandla dina känsliga uppgifter om behandlingen krävs eller tillåts av tillämplig lag (t.ex. för att efterleva våra förpliktelser beträffande rapportering om mångfald);
  •  Att upptäcka och förebygga brott: Vi kan behandla dina känsliga personuppgifter om behandlingen krävs för att upptäcka eller förebygga brott (t.ex. för att förebygga bedrägeri);
  •  Att etablera, utöva eller försvara lagliga rättigheter: Vi kan behandla dina känsliga personuppgifter om behandlingen krävs för att etablera, utöva eller försvara lagliga rättigheter; eller
  • Ditt samtycke: Vi kan behandla dina känsliga personuppgifter om vi har, i enlighet med tillämplig lag, erhållit ditt uttryckliga samtycke innan vi behandlar dina känsliga personuppgifter (denna rättsliga grund används endast beträffande behandling som är helt frivillig – den används inte för behandling som är nödvändig eller obligatorisk på något sätt).


Om du förser oss med känsliga personuppgifter måste du säkerställa att det är lagligt för dig att röja sådana uppgifter för oss, och du måste säkerställa att det finns en giltig rättslig grund som är tillämplig för behandlingen av dessa känsliga personuppgifter


  • Hanteringen där denna information ingår är begränsad till leverans-, garanti-, service- och/eller monteringsförpliktelser.
  • Informationen kommer att lagras så länge dessa förpliktelser gentemot dig och övrig lagstiftning gäller och de raderas omedelbart därefter. Övrig lagstiftning kan t.ex. vara bokföringslagen. Andra förpliktelser omfattar bl.a. eventuellt förlängda garantiperioder utöver köplagen.
  • Informationen vidarebefordras till underleverantörer, som t.ex. andra tillverkare eller logistikpartners. Dessa partners är bundna till samma villkor som beskrivs i dessa försäljnings- och leveransvillkor. Kontroller och granskningar utförs, som visar att dessa villkor följs kontinuerligt. Information som lämnas ut till underleverantörer kan vara, men är inte begränsad till: namn, adress, telefonnummer, e-postadress och/eller beställningsinformation.
  • Du har rätt att invända mot användning av information som kan identifiera dig/kunden, enligt avtalet. Om du underlåter att dela denna objektivt nödvändiga information, ska du vara medveten om att vi kanske inte kan upprätthålla våra förpliktelser, däribland leverans-, garanti-, service- och/eller monteringsförpliktelser.
  • Du har rätt att få tillgång till den använda informationen som kan identifiera dig/kunden i samband med avtalet. Du har också rätt att få tillgång till, rätta och radera den information som används om dig/kunden.
  • Om du utövar din rätt att få dina uppgifter raderade bör du vara medveten om att midgårdkök gör reservation för att kunna fullgöra sina förpliktelser enligt avtalet. På samma sätt kommer radering av din information att skära av midgårdkök från sådan dokumentation som kan vara viktig vid hantering av reklamation och garanti.



Vid frågor så kan ni kontakta oss på info@midgardkok.se

__________________________________________________________________________

Förbehåll

  • Vi förbehåller oss rätten att makulera order vid uppenbara fel vare sig det gäller felaktigheter såsom prisfel, tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning. Om en beställd produkt är slut förbehåller vi oss rätten att skicka en likvärdig ersättningsvara istället. Du har då givetvis full returrätt och får pengarna tillbaka för både vara och frakt om du inte är nöjd. Att få en vara man inte har beställt är en giltig grund för reklamation enligt konsumentköplagen.


  • Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar.


  • Konsumentverket har upprättat ett standardformulär som du kan använda om du ångrar ditt köp. Du finner detta formulär på Konsumentverkets webbplats www.konsumentverket.se.


  • OM du inte är konsument: Observera att företag inte har rätt att returnera en produkt om orginalemballage/förpackning har öppnats – ångerrätten gäller endast konsument.

__________________________________________________________________________

Garantier

  • Garantin gäller från produktens ursprungliga inköpsdatum. Inköpskvittot måste uppvisas för att garantin ska gälla. Garantin gäller inte produkter som har förvarats eller monterats felaktigt, använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats till utseende/funktion eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller felaktiga rengöringsprodukter. Garantin omfattar inte normalt slitage, repor, märken eller skador som orsakats av stötar eller av en olyckshändelse. Garantin gäller inte om produkten har placerats utomhus eller i en fuktig miljö, eller om produkten har använts i annat sammanhang än för hemmabruk, såvida inget annat anges. Mer information finns i garantivillkoren och beskrivningen för varje produkt.
  • Midgårdkök lämnar 5 års garanti på alla produkter förutom på funktionen av gångjärn och skenor där vi lämnar 30 års garanti.

__________________________________________________________________________

Force Majeure

  • Om felfri eller punktlig leverans förhindras eller försenas på grund av händelser utanför Midgårdkök´s kontroll, inklusive men ej begränsat till arbetsmarknadskonflikter, blockader, väderleksförhållanden, driftsstörningar, transportsvårigheter eller andra händelser som beror på tredje man, epidemi och pandemi, karantän och andra order från offentliga myndigheter osv., kan Midgårdkök utan ansvar skjuta upp leveransen genom att snarast möjligt meddela dig detta.

__________________________________________________________________________

  • Midgårdkök vill att varje köp av våra kök ska vara en positiv upplevelse och om så inte skulle vara fallet vill vi att du kontaktar oss så att vi så snabbt som möjligt kan åtgärda problemen så att du blir helt nöjd.


  • Info@midgardkok.se

Tvister

__________________________________________________________________________

Retuer eller byten


  • Vi har ej öppet köp på beställningsvaror t.ex. våra kök då dom tillverkas på beställning.
  • Utgående produkter, måttbeställda produkter (bl.a. bänkskivor,kökset) samt utställningsmodeller byts eller återbetalas inte. Övriga produkter som inte omfattas av ovanstående kan returneras mot en avgift på 20% av priset.
  • Midgårdkök byter eller återbetalar INTE monterade eller installerade produkter, inklusive luckor som haft monterade gångjärn och handtag.
  • Byten eller returer av varor, inklusive skadade varor, skall lämnas till vårt centrallager i Göteborg.